21세기를 선도하는 국내최고의 인재양성 대학!

유아교육과

교과목해설

과목코드 과목명 내용
ECE 102 영유아발달

Infant Development

영유아발달교과목은 영유아기 발달에 대한 이해를 돕는 과정이다. 유아교육과 학생들은 앞으로 유아교육 전문가로서 교육과정 개발 및 운영, 프로그램 개발, 교육자, 상담자 등의 역할을 수행하게 된다. 이때, 기본이 되는 것은 대상자에 대한 이해로, 영유아에 대한 이해가 필수적이다. 특히 영아기에서 유아기에 걸쳐 이루어지는 발달의 과정과 각 발달 단계의 과업 및 특징, 장애인 학대 예방 및 신고의무를 숙지함으로써 영유아발달에 대한 이론을 정립하고, 현장에 적용할 수 있는 방안에 대해서 모색할 수 있다.

This course will enable students to understand the changes that occur in early childhood. Students will graduate and go onto perform roles such as program creator, educator, and counsellor in the future. For these jobs a basic understanding of young children is very important. On this course students can explore development theory through acquainting themselves with the process of evolution from infant stage to preschool stage. From there they will be able to create tasks according to each development stage.

ECE 104 불교인성교육

Introduction to Childhood Study on Buddhism

유아교육의 전반적인 영역과 불교의 아동관을 통합시킨 응용학문이다. 이 교과목을 통해 불교적 관점에서의 유아교육의 정의, 교육 목표 및 교육 내용과 교육현장에서의 교육의 실제를 이해하게 된다. 특히 불교사상에 기초하여 인권 및 생명존중사상을 탐색하며 바른 인성에 대해 이해하고 실천 한다.

This course is an applied science integrating early childhood education and Buddha's view about child development Through this class, students will understand the concepts, goals, contents, and practices in educational fields of early childhood education. In particular, based on Buddhist ideology, we explore the ideology of human rights and respect for life, and understand and practice good character.

ECE 105 유아교육론

Introduction to Early Child Education

유아교육의 기초가 되는 철학적, 심리학적 배경과 역사, 주요 이론, 유아와 가족을 위한 다양한 교육 프로그램과 서비스, 유아 발달과 학습과 연계된 교수방법, 특수교육 대상자, 교사론 등을 학습한다. 나아가 열린교육, 정보화, 세계화의 사회변화 추세를 반영 한 유아교육 개혁의 과제를 학습한다.

Introduction to Early childhood education is taught on the foundation of the philosophical, psychological background, history, important theories, various educational programs, services for preschoolers and families and teaching methods young children which is linked development and learning. And it shows changes of aftermath open education, globalization, informatization of our society for early childhood education reform.

ECE106 불교기악실습

Instrumental Music for Young Children on Buddhism

유아교육의 전반적인 영역과 불교의 아동관을 통합시킨 응용학문이다. 이 교과목을 통해 불교적 관점에서의 유아교육의 정의, 교육 목표 및 교육 내용과 교육현장에서의 교육의 실제를 이해하게 된다. 특히 불교사상에 기초하여 인권 및 생명존중사상을 탐색하며 바른 인성에 대해 이해하고 실천 한다.

This course is an applied science integrating early childhood education and Buddha's view about child development Through this class, students will understand the concepts, goals, contents, and practices in educational fields of early childhood education. In particular, based on Buddhist ideology, we explore the ideology of human rights and respect for life, and understand and practice good character.

ECE107 유아교육사상사

Philosophy in Early Childhood Education

유아교육 사상사는 현대의 유아교육이 과거의 유아교육을 바탕으로 발전한 것이라는 전제하에, 유아교육사상과 유아교육 철학에 대한 역사와 발전과정을 이해한다. 이를 위해 한국의 유아교육과 서양의 유아교육의 두 부분으로 나누어 주요한 유아교육사상 및 사상가를 고찰하며, 사회문화적 배경과 교육과의 관계를 파악한다.

The history of early childhood education ideology understands the history and development process of early childhood education ideology and early childhood education philosophy under the premise that modern early childhood education has developed based on the past early childhood education. To this end, it is divided into two parts, Korean early childhood education and Western early childhood education, and examines the main early childhood education ideas and thinkers, and understands the relationship between sociocultural background and education.

ECE108 아동미술

Art for Children

유아미술교육의 최근 이론을 탐색하고, 흥미롭고, 발달에 적합하며, 다양한 영역의 발달을 도모하는 미술활동의 실제에 대해 경험하고 현장에 적용해 본다. 또한 초등학교 미술교과와의 연계성을 고려하여 다양하고 창의적인 유아미술의 실제를 학습하고 연구한다.

By studying the latest theories concerning the art education for children, students experience interesting art activities that are suitable for development and that pursue after the developments in diverse domains, and they gain the opportunity to apply key findings to the field. Moreover, students study and conduct research on diverse and creative art activities for children by considering the linkage with the elementary schools' art curriculum.

ECE 201 아동음악

Music for Children

유아기 아동들에게 음악은 즐거움 그 자체이고 생활의 일부분이다. 본 강좌에서는 음률을 매개로 하여 유아가 가지고 있는 능력을 개발할 수 있는 지도방법을 연구한다. 주요 내용으로는 음률활동의 개념, 창의적 신체표현 방법, 손 유희, 노래극 지도 등이 포함된다.

For young children in developing music sensibility music is in itself a happy occasion and a part of their life. we will study music-dance theory, and learn a teaching method to help children develop their ability with melody. Main content of the concept will include notion of singing and dancing activity, creative physical method, finger play and singing fairy tales coaching.

ECE 205 유아교육전공진로탐색

The Career Guide for Early Childhood Education

유아교사 및 보육교사가 되기 위해서 필요한 사전 준비, 즉 전공진로 탐색 강좌이다. 학생 정서행동발달을 목적으로 이를 달성하기 위해서 인성 적성검사 및 다양한 성격검사를 비롯한 영유아 교사 및 보육교사 직종의 구조 이해가 필요하다. 또한 자신의 능력과 자질에 대한 SWAT 분석에 기초한 자신의 미래설계, 영유아보육기관, 시설 방문 조사 및 관련 교사 및 종사자 인터뷰 작성, 성공 사례담 강연, 시간 및 자기관리법 특강, 자기계발 특강, 행복한 교사상 및 교사윤리 만들어보기, 학습윤리 선서 등으로 구성 된다.

This course is the career guide to make excellent future early childhood educator. To carry out this objects, this course is composed lots of personality testing, Understanding the career world of early childhood education, The design for future life style, Visiting for preschool and child care to research & Interview teachers, Making the image of happy future early childhood educator, SWAT analysis, Special lecture to meet the social success, Special lecture for self management & self time management ect.

ECE 206 유아교육과정

Curriculum for Early Childhood Education

유아교육 과정의 여러 경향을 인간화, 정보화, 통일 등의 사회, 국가적 변화 추세를 반영하는 교육개혁의 관점에서 비교, 연구한다. 이를 바탕으로 유치원의 수준별 교육과정 및 열린 교육을 바탕으로 다양한 환경을 제공하는데 적합한 교육과정 모형을 현장관찰을 통해 조직하고 분석한다.

Early childhood education courses that apply to the modern tendency to humanize information such as a unified community, which reflects national trends compared to the point of educational reform and are done through research. Based on this level of the kindergarten curriculum, it provides an open education environment suitable for the curriculum model and to analyze the organization through field observation.

ECE 210 아동수학지도

Mathematics Education for Children

유아의 수학 개념 발달과 수학 지식에 관한 제반 이론을 바탕으로, 발달 단계에 적합한 유아수학 활동과 교수방법을 이해하고, 현장 관찰 및 워크숍을 통해 보다 실제적인 이해와 연구를 도모한다.

Based on all the theories pertaining to the development of children's math concept and to the math knowledge, students get to understand the math activities and teaching methods that are suitable for development stage, and search for the ways to gain increasingly practical understanding through field surveillance and workshop.

ECE211 아동과학지도

Early Childhood Science Education

과학의 기본 개념과 현상을 이해하고 자연환경에 적응하며 실생활에 필요한 과학지식을 함양하는 것을 목표로 한다. 이를 위해 생명, 물질과 사물, 에너지와 상호작용, 자연환경 등 과학과목에 대한 내용과 교수법을 분석한다. 이러한 주제에 대한 교육 및 분석을 위한 효과적인 접근 방식을 탐색함으로써 우리는 강력한 과학적 지식과 리더십 기술을 배양할 수 있다.

The goal is to understand the basic concepts and phenomena of science, adapt to the natural environment, and develop scientific knowledge necessary for real-life situations. To achieve this, we analyze the content and teaching methods for science subjects such as life, matter and objects, energy and interactions, and the natural environment. By exploring effective approaches for instruction and analysis of these subjects, we can cultivate strong scientific knowledge and leadership skills.

ECE 212 언어지도

Language Education for Young Children

영유아기 언어 발달 이론을 기초로 수준별 언어교육의 계획, 실행 및 평가방법을 학습한다. 일반 및 특수한 요구를 가진 유아 모두에게 적용 가능한 언어 교육을 폭넓게 탐색함과 동시에 초등학교 국어 교과와의 연계도 고려한다. 또한 컴퓨터 등의 최신 교육매체를 활용할 수 있는 언어 교육의 방안을 탐색하고 실습을 통해 현장에 적용할 수 있는 능력을 배양한다.

Early childhood language development and language teaching theory based on the level of planning, execution, and evaluation methods will be studied. At the same time General and specific requirements are applicable to all infants with a wide range of teaching elementary language curriculum and the navigation of the association is considered. In addition, the latest educational media such as, a computer language that is used to explore ways of teaching and the ability to apply to culture is practice in the field.

ECE 213 아동문학교육

Literature Education for Children

유아들의 언어발달에 대한 기초이론을 토대로 유아문학의 다양한 장르를 탐색하는 것은 교육적으로 매우 유용하다. 따라서 본 강좌에서는 유아의 언어 및 정서, 도덕성 발달에 영향을 주는 다양한 세계 어린이 문학을 소개하고 교육현장에서 문학을 활용할 수 있는 방안을 모색한다. 또한 인권 및 생명존중과 환경교육을 토대로 유아교육기관에서 유아의 수준과 개인적 특성 및 요구에 맞게 문학을 전달할 수 있는 매체의 특성, 제작방법 및 교수방법을 실습을 통해 학습한다.

The basis for the theory of language development of infants and children is based on a variety of literary genres, that is very useful in navigating the education or trainings. Therefore, in this course we are looking forward to finding the ways to take advantage through introducing a variety of educational literature that effects the development of morality in child’s language as well as emotions. In addition, from the Department of Child Education, the level of early childhood education and personal characteristics and literary medium than can deliver to meet the needs of the media properties, Production method and to learn through practical methods.

ECE216 아동동작

Movement Education For Children

유아교육현장에서 기본 동작, 조작적 동작, 창의적 동작을 지도하는데 필요한 교수이론, 교수방법, 교수매체 제작에 대해 탐색하고 이를 초등학교의 신체표현 교육과도 연계시킬 수 있는 방안을 모색한다. 특히 동작이 유아의 정서 및 창의성 발달과 인간성 함양에 활용될 수 있는 방안을 탐색하여 이를 현장에 적용해본다.

We will explore and seek for the teaching theory, teaching method and education media to teach basic movement. operation movement and creative movement at the children educating field. Also we will see if this method can be applied to elementary education physical education and try to look for the ways to apply the method to the actual field so this method can help children cultivate humanity and develop emotional and creativity.

ECE 301 영유아교수방법론

Teaching methodologies for infants and children

본 강좌는 예비 유아교사가 영유아를 교육하고 가르치는 데 필요한 자질과 능력을 기르는 데 중점을 두어 학습한다. 영유아의 특성을 파악하여 유아교사로서의 올바른 가치관을 가지는 방법을 학습한다.

This course focuses on developing the qualities and abilities necessary for pre-service early childhood teachers to educate and teach infants and toddlers. Students will learn how to have proper values as an early childhood teacher by analyzing the characteristics of infants and toddlers.

ECE 303 불교영유아교육프로그램

Early Childhood Education Program on Buddhism

유아를 위한 교육 프로그램을 익히고, 나아가 프로그램 운영과 개발에 필요한 이론과 교육과정, 운영원리, 교사역할, 환경구성 등에 대해 학습한다. 또한 유아의 불성을 깨치고 성불에 이르기에 효과적인 불교유아교육활동과 프로그램을 연구한다.

Students get familiarized with the education program for children. Going steps further, they learn about the theories, education curriculum, principle behind operation, teachers' role and composition of the environment needed for program operation and development. Moreover, they learn about children's nature, and conduct research on the effective Buddhist educational activities and programs for enlightening them.

ECE 304 놀이지도

Education of play

본 강좌는 유아들의 학습이 곧 놀이라는 기본 전제하에 유아 놀이에 관한 이론 및 최신연구를 탐색한다. 특히 유아교육기관에서 열린 교육과 수준별 학습을 위한 놀이 환경을 제공하는데 주력하고, 놀이를 지도하는데 필요한 교수․학습방법을 교육의 인간화 측면에서 고찰한다. 또한 다문화 교육을 토대로 한 유아 환경관찰과 실습을 통해 기초 학습 영역을 확장시킨다.

This course explores about the latest research on the theory of early childhood play. Level education and learning, especially for an open play environment is focused on. Needed to map the play teaching and learning methods are investigated in terms of the humanization of education. The toddler environment through observation and practice extends the basic learning areas.

ECE 306 유아사회교육

Social Studies in Early Childhood Education

유아의 사회생활 영역에 관한 제반 이론들을 학습하고 그 지도방법을 연구함으로써 유아의 사회적 기술을 촉진시키기고, 원만한 사회적 성장을 돕는다. 주요 내용으로는 유아사회교육의 개념, 유아의 사회화 과정과 사회성 발달이론, 유아사회교육방법론, 다문화 교육, 유아사회생활지도의 실제 등이 포함된다.

In this lecture, Students explore about the various theories of infant social learning. They study about social skills of children, social growth, social skills. The main contents of the concept of early childhood social education include the process of socialization, social development of the theory of infant, toddler social education methodology, infant social life, physical map, and so on.

ECE 308 아동안전관리

Children's Safety Management

유아들의 건강과 안전은 유아교육의 기본적인 토대라고 말할 수 있다. 따라서 본 강좌에서는 유아들의 신체적 발달과정과 연결된 보건 및 위생학에 관한이론을 바탕으로 하여, 일반 및 특수한 요구를 가진 어린이들의 건강, 안전, 영양에 관한 교육내용과 교수방법을 탐색한다.

The health and safety of young children in early childhood education can be said to be a basic foundation. Therefore, this course is associated with the process of physical development of young children about the health and hygiene, based on the theory of general and special needs of children with health, safety, nutrition information and education on teaching methods to navigate.

ECE 309 부모교육론

Introduction Parent Education

본 강좌에서는 부모교육의 이론과 실제를 다양한 부모교육 프로그램의 내용 연구를 통해 학습하고 또한 장애인 학대 예방과 신고의무 및 다문화 교육을 기반으로 가족 외적인 사회, 경제적 환경이 유아의 성장발달에 미치는 영향에 대해 부모를 교육할 수 있는 바람직한 방법을 탐색하여 조력할 수 있도록 기술 및 능력을 배양한다.

To meet the societal need for counseling, this course reviews the fundamental theories and practices about counseling. Students will learn about the basic knowledge and attitudes as the counselor.

ECE313 유아명상교육

Meditation Education for Young Children

유아의 몸과 마음을 튼튼하게 하는 명상에 대한 이해를 바탕으로, 불교 전통에 기반한 명상방법을 토대로, 유아교육 현장에 명상을 현대적으로 응용하여 적용하는 방법에 대해 알아본다.

Based on the understanding of meditation that strengthens the body and mind of young children, based on the meditation method based on the Buddhist tradition, we study how to modernly apply meditation to the field of early childhood education.

ECE315 보육실습

Practicum in Child Care Setting

보육시설에서의 보육실습을 통해 전문교육자로서의 기질과 소양을 기른다. 특히 동국대학교의 참사랑 핵심역량인 직무역량을 증진시키기 위해, 현장실습 강화를 통한 영유아 프로그램의 구성, 평가, 분석 능력 및 유치원 운영능력을 함양한다.

The course provides talent and knowledge of specialized teacher through child care practice in child care center. Especially, the course enables students to get the ability to organize, evaluate and analyze child care program and run kindergarten by reinforcing the field practice so that students can improve the job competence, which is a core competence of Chamsarang of Dongguk University.

ECE 401 아동관찰및행동연구

Observation & Research in Children's Behavior

아동발달에 관한 이론적 지식을 토대로 보육현장 또는 유아교육 현장 및 일상생활에서 영유아의 행동을 관찰함으로써 실제를 접목하여 아동의 행동을 이해하는 것을 목표로 한다. 또한 다양한 관찰연구 방법을 이해하고 적용함으로써 학생 정서행동 발달을 도모하고 영유아를 위한 지도방향을 계획할 수 있을 뿐 아니라 실제적으로 영유아의 행동과 발달을 지도할 수 있는 능력을 기르도록 한다.

On the basis of theoretical knowledge about child development, children care place or early childhood education field and in everyday life by observing the behavior of infants and children in the actual grafting aims to understand the behavior. In addition, understand and apply a variety of research method by observing the map for children, as well as to plan the direction of practical action and the development of children and toddlers.

ECE 403 유아교사론

Early Childhood Teacher Education

유아교사의 전문성 향상을 위한 이론 및 교원양성 교육과정에 대하여 학습하고 유아교사에게 요구되는 인성 및 자질을 배양하여 교육의 인간화, 통일, 정보화를 주도하는 유아교사로서의 정체성을 확립한다. 또한 유아교사에게 필요한 자질인 아동학대와 아동·청소년 대상 성범죄 예방과 신고의무, 인권 및 생명존중과 관련된 내용을 학습한다.

In this lecture students learn and study on the training of early childhood teachers. In addition, they explore images, roles, accountability and duties of early childhood teachers.

ECE 404 아동상담

Counseling for Children

본 강좌는 유아들의 현재 발달 상태를 체크하는 발달 상담에서 유아가 적응하는데 있어 겪는 가벼운 부적응이나 장애등을 효과적으로 돕는 것을 목적으로 한다. 따라서 여러 가지 실제적인 유아상담이론과 기법 등을 학습하고 이를 직접 적용해 봄으로써 상담에서의 실질적이고 유용한 기술을 습득한다.

The purpose of this course is to help children suffering mild maladjustment and disability at the adaptation period efficiently during the children development consultation checkpoint. Followed by teach several realistic children counseling theory and techniques that are useful at the counseling.

ECE 405 정신건강

Mental Health

정신 질병에 대한 치료와 원인 탐구와 예방과 정신건강 향상의 증진을 도모한다. 특히 현대인의 마음의 질병의 주원인으로 취급되는 스트레스에 대한 발병원인과 메커니즘, 그 대처방법을 탐구하고 익혀 실제의 생활에 도움을 줄 수 있도록 학습한다. 또한 영유아의 문제행동을 예방하는 차원에서 자살예방교육과 학생정서행동발달을 토대로 그들에 대한 건강한 심리적 신체적인 지도 방법을 학습한다.

In this course students study and explore on what is mental health, how do we define mental illness, what is the cause of stress, the methods of coping stress, on what is developmental disorders, and so on. As well as they will learn about the theory and methods on the child mental health. In particular, we focuses on children's emotion regulation skills training.

ECE 406 특수아동이해

Understanding of children with special needs

제4차 산업혁명의 시대가 도래 하면서 특수교육에 대한 지원이나 제도 개편이 불가피하게 되었다. 영유아보육 교육의 실천적인 측면에서도 교육서비스의 전달방식이 수용자 중심으로 전환되고 있다. 특히 장애아동 교육의 분야에서도 완전통합 교육을 실현하려는 움직임이 전 세계적으로 보편화 되고 있다. 장애아동에 대한 교육제도와 환경의 변화를 선도하려면 특수아동에 대한 실제적인 도움을 줄 수 있는 실용교육이 무엇보다도 절실하다. 하지만 장애아동은 거의 신체적, 지적, 사회적, 정서적, 언어적 측면에서 그 발달수준이나 성취수준에서 현저하게 차이가 있음을 부인 할 수 없다. 따라서 이러한 상황과 특수성 등을 충분히 감안하여 예비 영유아 보육 및 교사에게 특수아동에 대한 진단, 지도법 및 교육적 치료방법을 철저히 배울 수 있는 실용적 차원의 이론과 실제를 강조하고자 한다.

This course is focused on the fact that The human brain does not research full cognitive and emotional and social and physical maturity until a person reaches his or her 30s. The ultimate objective of this course is to help students understand children with special needs. In order to perform this objective, We will use variety of methods and strategy for disabled child study and child special education. In particular, We will focus on practicing educational clinical social skill training of developmental disorders child.

ECE 409 보육교사인성론

Day Care Teacher and Personality Education

본 강좌는 예비 유아교사가 바람직한 교사관을 확립하고 보육교사로서의 책임감을 형성하는데 필요한 자질과 능력 및 권리 등에 대해 학습한다. 또한 올바른 인성을 지닌 교사를 양성하기 위해 인성에 대한 개념과 다양한 인성의 덕목을 배우고 실천하여 실제 현장에서 보육 교사로서의 성공적인 적응을 돕는다.

In the course, students learn about the qualities, abilities, rights, etc. necessary for preliminary infant teachers to establish desirable teaching staff and to form a sense of responsibility as a nursery teacher. Also, in order to train teachers with appropriate toughness, learn and practice the concept of toughness and virtues of various toughness, and help adaptation of success as a nursery teacher in the actual site.

ECE410 아동권리와복지

Children's Rights and Welfare

본 강좌는 영유아복지와 관련된 세계적, 국가적, 사회적 환경의 변화에 대한 이해를 바탕으로, 아동학대예방 및 신고의무와 인권 및 생명존중 그리고 영유아복지의 개념, 복지법, 일반 및 특수한 요구를 가진 영·유아를 위한 복지제도의 역할과 종류, 아동복지와 관련된 미래의 전망 등을 학습한다. 또한 취업모의 증가 등의 사회적 변화에 대응하기 위하여 영·유아를 위한 종일제 학급, 어린이집, 놀이방의 현황, 시설 및 교육 내용을 학습한다.

Based on the understanding of changes in the global, national, and social environment related to infant welfare, this course introduces the students the obligation to prevent and report child abuse, the concept of human rights and respect for life, welfare law, and the role and type of welfare system for infants and toddlers with special needs. In addition, in order to comply with social changes such as the increase in the number of employed mothers, this course introduces the current status of all-day classes, daycare centers, playrooms, facilities, and educational contents for infants and toddlers.

ECE414 유아스마트교육

Smart Education in Early Childhood Education

유아 스마트 교육에 대한 전반적인 이해를 바탕으로 최신 디지털 교수매체를 활용하여 교육내용, 교육방법, 교육환경을 포괄하여 유아교육의 체계를 종합적으로 변화시키는 방법을 알아본다.

Based on the overall understanding of early childhood smart education, we study how to comprehensively change the system of early childhood education by using the latest digital teaching media.

ERC 341 유아교과교육론

Theoretical Foundation of Teaching Early Childhood Education

유아교육현장에서 이루어지는 다양한 활동의 실제를 이해하기 위해, 유아교육현장을 견학 및 관찰하여 직·간접적인 경험을 쌓는다. 교과별 수업의 실제와 과정 중심의 평가 등 유치원 교육과정의 각론 내용에 중점을 둔다. 또한 교육계획안 작성 및 교육환경 구성, 이에 따라 대·소그룹으로 이루어지는 이야기 나누기, 동화, 음률, 미술, 수, 과학, 게임, 동극, 신체활동 등의 활동을 계획하고 시연해 본다.

To understand the realities of the diverse activities that take place in case of the education for children, visits to the sites of education for children are made for observation and to build direct and indirect experiences. Moreover, students learn to draft education plan to compose educational environment, to plan for and to carry out trials on story sharing sessions in large and small groups accordingly and activities such as fairy story telling, melody, art, number, science, game, play and physical activities.

ERC343 유아교재연구및지도법

Material Development & Teaching Methods in Early Childhood Education

유아교육현장에서 이루어지는 교육활동이 흥미롭게 이루어지기 위해서는 다양한 교재 및 교수매체가 활용된다. 이러한 교재 및 교수매체의 특성을 이해하고 분석하며, 실물을 제작해 봄으로써 교육적 효과와 가치를 검증한다. 또한 교과의 성격, 교재 및 교수 매체의 분석, 수업안의 작성, 교수방법 등 교과지도의 실제 경험을 쌓도록 하며 학교 현장의 교육실습과 연계를 강화하고, 교과 통합 교육과정 운영 등에 중점을 둔다.

To ensure that the educational activities that take place in case of the education for children will be interesting, diverse learning materials and teaching mediums are utilized. By understanding and analyzing the characteristics of these learning materials and teaching mediums and by producing actual models, their educational effect and value are verified.

ERC 443 유아교육학논술

Essay Writing for Early Childhood Education

유아교육 내용 및 교과내용을 종합적으로 이해하여 관련된 제시문제 또는 주제에 대한 주장 및 답변을 어떻게 논거를 제시하여 작성할 것인지에 대한 제반 사항들을 배운다. 이를 위하여 유아교육과 관련된 최근의 사회적 이슈나 교육적 논제들을 기초로 독창적인 관점과 논리적 사고를 배양하며 기본적인 작문기술을 연습함으로써 논리적 글쓰기의 힘을 기른다.

Students need to understand the curriculum contents of early childhood education. And they practice a comprehensive understanding of the problem or topic related to the claims and answers about how to present arguments about whether the matters. To this end, the recent social issues related to early childhood education and educational issues as the basis of an original point of view and logical thinking, and basic writing skills by practicing culture logically bring the power of writing.